donderdag 5 januari 2012

Beste André,

Weetje, eigenlijk heb ik het niet zo op ruimtereizen; het is geldverspilling, geld dat ook voor bijvoorbeeld microkredieten en armoedebestrijding gebruikt kan worden en het is volgens mij ook niet echt heel goed voor het milieu.

En dan experimenten doen om te kijken wat voor effect gewichtsloosheid op het menselijk lichaam heeft… alsof niet maar een handvol mensen daar ooit mee te maken gaat krijgen…Wat voor nut heeft dat? Ik heb er geen verstand van, en ik weet ook niet wat voor enorm belangrijke experimenten jullie nog meer doen, maar het lijkt nogal zinloos, om te experimenteren in omstandigheden die je nooit op aarde zult hebben.

Maargoed, nu jij, onze eigenste Nederlandse Andre daar zit, vind ik het wel uitermate intrigerend. Er borrelen allerlei vragen op bij deze techno-leek, die ik graag eens aan je zou willen stellen. Je bent nu zo vaak op tv geweest dat je meer een broer lijkt dan een hoogopgeleide en getrainde wetenschapper, dus dat durf ik nu wel.

Want, hoe zit het nou eigenlijk met die luier?? Ik las dat je die vlak voor de lancering moest aantrekken. In de drie-dagen-durende heenreis zit je op elkaar gepakt in die raket; kun je je daar überhaupt bewegen, zoals in een vliegtuig of zit je al die tijd aan die stoel gekluisterd? En verschoon je dan die luier ook niet tussendoor? Je hebt daar volgens mij al helemaal geen privacy, als je met drie man naast elkaar zit. Maar ik moet er ook niet aan denken hoe die luier er uit ziet na drie dagen om de billen van een volwassen vent…

En waar blijft dat afval? Gaat dat weer mee terug naar de aarde of gooi je dat uit het raam? Je moet er toch niet aan denken dat je nietsvermoedend buiten loopt en je krijgt de volle luier van Andre op je kop… Ok, ok, het verbrandt vast allang voordat het de aarde bereikt, maar toch, het idee.

En dan die mannen die er al waren; gingen die per kerende raket naar huis of blijven die ook nog gezellig? Hoe lang waren die er eigenlijk al? Vonden ze het leuk om weer eens wat andere koppen te zien of werd hun routine wreed verstoord door jullie komst? Hebben jullie al een lekkere ruzie gehad?
Misschien moet ik even gaan googelen, dan vindt ik vast de antwoorden, maarja nu ik toch een brief aan jou aan het schrijven ben, kan ik het net zo goed ff vragen.

Het lijkt me zowieso wel een goed cultureel-sociaal experiment, met alleen maar mannen, van verschillende nationaliteiten die zo lang samen in een kleine ruimte leven. En waar je niet eens even een luchtje kan gaan scheppen als het je teveel wordt. (By the way, als je gaat ruimtewandelen, ik wil graag weten hoe het ruikt in de ruimte? En krijg je ook last van je slijmvliezen enzo, net als in een vliegtuig? En heb je de moon-walk al geoefend?).
Maar om op het sociale experiment terug te komen, daar hoef je ook niet voor naar de ruimte; dat kan je ook op aarde doen toch? Gewoon wat mensen opsluiten in een koepel of in een big-brotherhuis.

Deze brief is trouwens wel mega-ouderwets, want je hebt daar gewoon internet! Je twittert er op los; dat is toch helemaal geweldig hoe dat kan?? Je hebt vast goed bereik met al die satellieten in de buurt, maar toch! Hoe ging dat vroeger eigenlijk? Met radiogolven? (Je weet toch, ik was de techno-leek, dus vergeef me mijn domme vragen). Maar dat betekent dat buitenaardse wezens die signalen misschien ook wel kunnen oppikken… geen wonder dat ze ver uit de buurt blijven, als ze opeens sinterklaasliedjes horen ;-)

Oja, en douchen is er ook niet bij toch? Hoe doe je dat dan na het sporten? Poedelen met natte lapjes? Of zweet je minder in de ruimte?
Zo kan ik nog wel even doorgaan, hoe langer ik er over nadenk hoe gekker het wordt.

Misschien hoor ik de antwoorden pas als je weer terug bent op aarde. Ongetwijfeld ga je in elk tv-programma verschijnen om je verhaal te doen. Al is het maar om het zwarte gat te vermijden waar je vast in gaat vallen na deze intensieve periode. En hopelijk ga je, als de rust is wedergekeerd, je collega Wubbo achterna en ga je iets doen met duurzame energie, omdat je gezien hebt hoe de aarde er aan toe is…. Of wordt je gewoon lekker huisarts, op het platteland. Desnoods in Kazachstan. Met een telescoop in je achtertuin, dat dan weer wel.

groetjes,
Gonny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten